Wednesday, December 30, 2009

Perpisahan dan Azam 2010....

Hari ini merupakan hari yang paling sedih atau mungkin hari yang paling gembira (have to think positive). Salah seorang keluarga dalam training group bakal meninggalkan kami semua. Beliau merupakan seorang rakan, sahabat, pendorong, pembimbing, ketua dan boleh dikatakan salah seorang yang merapatkan hubungan kami semua sebagai satu team dalam Training Unit. Beliau banyak berusaha dan memikirkan cara yang terbaik untuk merapatkan hubungan dan menyatukan kami semua. Memang kami semua sebagai satu team mengambil masa yang amat panjang untuk mengenali setiap rakan dan ahli Training Unit. Kalau ikutkan, kami semua ni selalu berbalah dan ada kalanya bermasam-masam muka tapi bila setiap kali kami semua pergi outstation, disitulah kami semua kenal diri masing-masing dan hubungan kami bertambah akrab sehinggakan kami tak rasa yang kami semua ni ada seorang ketua.

Perpisahan ini merupakan satu perpisahan yang tak disangka-sangka. Ditambah lagi dengan satu lagi berita gempar dimana seorang lagi rakan seperjuangan bakal meninggalkan kami tak lama lagi. Bermakna dua orang sekali gus bakal meninggalkan group yang amat istimewa ini. Tanpa mereka berdua mungkin suasana tidak sama lagi. Tiada lagi lawak jenaka... tiada lagi gelak ketawa dan tiada lagi cerita-cerita yang mengarut-ngarut.... benda-benda ni semua sebenarnya adalah salah satu cara untuk kami menghilangkan tekanan di tempat kerja.

Sepanjang aku bekerja di sini hampir 2 tahun, mereka inilah yang sedikit sebanyak mengubah cara pemikiran, cara tindakan, cara percakapan dan cara penyampaian aku dalam setiap training yang aku conduct. Mereka ini tidak jemu-jemu memberikan komen, motivasi serta pandangan supaya aku mengubah cara penyampaianku dan pada masa yang sama menjadi seorang yang lebih profesional dan lebih berkeyakinan dalam memberikan maklumat kepada peserta.

Aku sangat-sangat menghargai setiap kata-kata yang dilemparkan. Memang kadang-kadang ada kalanya kita terlalu beremosi dalam melakukan sesuatu tetapi apabila kita merasa kehilangan barulah kita akan sedar betapa berharganya saat-saat yang kita lalui bersama.

Memang aku tidak nafikan yang kami semua pada hari ini tidak ada mood untuk conduct tarining. Disebabkan tugas terpaksa juga dilakukan hingga selesai. Hari ini banyak kekurangan dan banyak kesilapan yang kami lakukan dimana sebelum ini tidak pernah jadi macam ni. Training yang kitorang buat berterabur, tidak sistematik, banyak persiapan yang tidak ready. Inilah buat pertama kalinya sepanjang kami adakan Let's Get Mydinized Training... keadaanya tidak mengikut standard. Aku dah tak fikir apa dah..apa yang ada dalam kepala kitorang paling sakit pun mungkin Datin akan keluarkan email sebab terlalu banyak mistake yang kitorang buat. Satu team down hari ni gara-gara berita yang kitorang dengar pada awal pagi sebelum training dimulakan dan pada petangnya lak dapat lagi satu berita member kitorang sorang lagi tender resign...

Tadi sebaik sahaja selesai waktu bekerja aku bersama dengan rakan-rakan yang lain mengadakan farewell bagi merapatkan dan mengakrabkan lagi hubungan kami semua sebagai satu team, satu rakan seperjuangan.... dan mengucapkan selamat tinggal kepada Shaiful yang akan bersama kami hanya pada esok hari (esok merupakan hari terakhir beliau bekerja bersama kami semua) semoga beliau success dalam setiap bidang yang beliau ceburi... itu sahaja yang dapat aku ucapkan pada beliau dan aku berharap rakan seperjuanganku yang masih tinggal dapat bertahan dan bersabar dengan apa yang bakal ditempuhi pada masa akan datang.... azam baru 2010 harus ditempuhi walau perit sekalipun.... Good Luck Team... We Can Do It.... Goodbye Friend (Shaiful) n Good Luck for Your Future Undertakings..... and for Nuzul who will be leaving us soon... Hope You Too Will Success in Whatever You Are Doing....

No comments:

Post a Comment